9.1 Woningbouw
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- We spelen in op de behoeften van de woonconsument en voldoen aan de volkshuisvestelijke opgave. Op deze manier draagt consumentgericht, levensloopbestendig, circulair en duurzaam bouwen bij aan een uitgebalanceerd en gevarieerd woningaanbod.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Inzetten Kavelwinkel en MogelijkMakers voor het realiseren van woonwensen particuliere kopers.
- Met de corporatie prestatieafspraken maken voor het passend kunnen toewijzen van sociale woningen.
- Voldoende (circa 70%) van het woningbouwprogramma voor de komende tien jaar vastleggen in harde plancapaciteit waardoor er zekerheid is op ontwikkeling maar er ook voldoende flexibiliteit is om in te kunnen spelen op actuele behoeften.
- In het kader van het beleid voor woonwagens en standplaatsen wordt onderzocht in hoeverre uitbreiding van de huidige standplaatsen mogelijk is op de bestaande locaties.
- Nieuwbouwinitiatieven worden getoetst aan de geactualiseerde beleidsregel woningbouwverzoeken zodat nieuwbouwontwikkelingen aansluiten op de doelstellingen uit de woonvisie.
- Om ervoor te zorgen dat bepaalde nieuwbouwwoningen ook voor de doelgroep behouden worden waarvoor ze worden gebouwd zal een zelfbewoningsplicht mogelijk in combinatie met een anti- speculatiebeding worden ingevoerd.
9.2 Doorstroming en betaalbaarheid
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- In overleg met corporaties en marktpartijen op peil houden van de voorraad betaalbare (huur)woningen voor doelgroepen met lage(re) inkomens.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Doorstroming
Om er voor te zorgen dat inwoners nu en in de toekomst over passende huisvesting kunnen beschikken gaan we op basis van nieuwbouw een betere doorstroming op de woningmarkt stimuleren. Dit doen we door medewerking te verlenen aan nieuwbouwplannen die bijdragen aan de doelen die in de woonvisie zijn gesteld. Daarbij gaat het om minimale percentages ten behoeve van de sociale huurwoningen, starterswoningen en levensloop geschikte woningen voor senioren. Daarnaast gaan we in overleg met Woonveste onderzoeken hoe we de doorstroming beter kunnen stimuleren. Daarbij kan gedacht worden aan het beschikbaar stellen van nieuwe levensloop geschikte woningen aan senioren die op dit moment nog in een gezinswoning van Woonveste huren. - Betaalbaarheid
Energielasten vormen een steeds groter deel van de woonlasten. In de woonvisie ‘Dromen waarmaken’ is betaalbaarheid als speerpunt benoemd waarbij energiebesparing als belangrijke mogelijkheid gezien wordt om woonlasten te beperken. We zien een rol voor ons weggelegd in bewustwording, informatievoorziening, het bij elkaar brengen van partijen en in het wegnemen van belemmerende regels die niet perse noodzakelijk zijn. Aandachtspunt is wel de betaalbaarheid van het toenemende percentage sociale woningbouw (van 30% naar 40%) van het woningbouwprogramma.
- Sociale woningbouwopgave
We maken afspraken met de corporaties over de beschikbaarheid van woningen voor de doelgroep (zoektijd en omvang van de sociale voorraad zijn daarbij relevante indicatoren). Opgaven in de sociale huur zijn met name kwalitatief en zullen voor een belangrijk deel via nieuwbouw, verbetering, aanpassing en (op kleine schaal) vervanging van bestaande woningen vorm krijgen. We houden bij nieuwbouw rekening met het toevoegen van 105 sociale huurwoningen in 2022. Voor de periode na 2023 tot 2026 is de verwachting dat er circa 250 sociale huurwoningen kunnen worden toegevoegd.
9.3 Wonen en zorg
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Levensloop geschikte woningen: vergroten van de mogelijkheden om zo lang mogelijk in een reguliere woning te blijven wonen.
- Faciliteren van initiatieven gericht op wonen in combinatie met zorg die inspelen op de lokale behoefte.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Faciliteren van initiatieven op het gebied van wonen in combinatie met zorg.
- Regionale samenwerking in Hart van Brabant aan de totstandkoming van een meerjarenprogramma ‘Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang, preventieve GGZ en Verslavingszorg.
- Voor het levensloop geschikt bouwen van nieuwe woningen gaan we onderzoeken of we afspraken (convenant) kunnen maken met corporaties en marktpartijen.
9.4 Bestemmings- en omgevingsregelingen
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Zodra de omgevingsvisie is vastgesteld en de Omgevingswet in werking is getreden, beginnen we met de voorbereiding van de gefaseerde omzetting van bestemmingsplannen en verordeningen naar het omgevingsplan. Voor plannen die, vooruitlopend op die gefaseerde omzetting, in uitvoering moeten worden gebracht, worden vergunningen verleend voor zogeheten Buitenplanse OmgevingsPlan Activiteiten (BOPA) of worden partiële omgevingsplannen vastgesteld.
Wat gaan we daarvoor doen?
- In 2022 wordt een uitvoeringsprogramma opgesteld voor de gefaseerde omzetting van bestemmingsplannen in een gemeentedekkend omgevingsplan. Verder worden er voor ruimtelijke ontwikkelingen die niet op deze omzetting kunnen wachten Omgevingsvergunningen BOPA verleend dan wel partiële omgevingsplannen vastgesteld. Lopende procedures die begonnen zijn onder de huidige wetgeving zullen conform het overgangsrecht nog volgens de nu geldende regels worden afgewikkeld.
9.5 Grondexploitatie
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Verminderen boekwaarde.
- Adequaat kostenverhaal.
- Risicomanagement en financieel optimaal resultaat.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Zoveel mogelijk grond verkopen door inzet van De Kavelwinkel en het sluiten van overeenkomsten met projectontwikkelaars. En actieve verkoop van bedrijfskavels.
- Kostenverhaal via actieve grondverkoop, anterieure overeenkomsten of exploitatieplan.
9.6 Omgevingswet
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Gemeente Heusden is bij inwerkingtreding van de Omgevingswet in 1 juli 2022 inhoudelijk en organisatorisch klaar voor het toepassen van het instrumentarium van deze wet.
Wat gaan we daarvoor doen?
- De uitvoering van het plan van aanpak voor de invoering van de Omgevingswet. Voor 2021 betekent dit vooral dat de organisatie wordt voorbereid op het werken met het nieuwe digitale stelsel omgevingsrecht en dat begonnen wordt met het opstellen van een omgevingsvisie. Omdat vanaf 2021 de omzetting van bestemmingsregelingen naar een omgevingsplan in gang dient te worden gezet, wordt er alleen bij concrete / urgente aanleidingen nog een bestemmingsregeling vastgesteld.
9.7 Geerpark
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Geerpark is gelegen aan de westzijde van Vlijmen, waar circa 800 woningen worden ontwikkeld in een groene, waterrijke, duurzame nieuwbouwwijk. Het plangebied is ongeveer 48 hectare. Samen met wooncorporatie Woonveste pakt de gemeente de realisatie van het gebied op met als ambitie om van Geerpark één van de meest duurzame nieuwbouwwijken van Nederland te maken. Duurzaam in drie opzichten: economisch, ecologisch en sociaal. Woonveste heeft ongeveer 65% van de grond in bezit. De gemeente ongeveer 25% en 10% is in handen van overige eigenaren.
- Geerpark is in 2010 verkozen tot excellent gebied wat betekent dat er een strengere EPC (energieprestatie coëfficiënt van een gebouw) gehanteerd mag worden dan wettelijk toegestaan is. Daarnaast betekent het dat kennis en ervaring uitgewisseld kan worden met de 20 andere excellente gebieden en dat er een subsidie van € 100.000 is toegekend. Na beëindiging van de regeling voor excellente gebieden werd uitgegaan van Nul op de meter woningen (NOM) en woningen die NOM geschikt zijn, maar waar nog geen zonnepanelen op zijn aangebracht. Voor de vervolgfasen geldt echter dat alle projectmatige woningen in Geerpark NOM woningen zijn.
Wat gaan we daarvoor doen?
- In 2022 worden de projectmatige woningen (koop en huur) en de vrije kavels in deelfase Tot Morgen opgeleverd. In deelfase Nieuwe Morgen wordt gestart met bouwrijpmaken van het gebied. Voor deelgebied 3b Morgenrood wordt mogelijk gestart met het ontwerp uitwerkingsplan voor de ontwikkeling van dit perceel. De werkzaamheden voor de aanleg van de rotonde aan de Abt van Engelenlaan worden in 2022 in gang gezet.
9.8 De Grassen
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- De gemeente Heusden en Van Wanrooij Projectontwikkeling ontwikkelen de nieuwe woonwijk De Grassen in Vlijmen. In het gebied (circa 40 hectare) is een programma beoogd van circa 800 woningen dat zijn aftrek moet vinden bij woonconsumenten uit de gemeente zelf en de wijde regio van Den Bosch tot Waalwijk.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Het doel is om in 2022 een ruimtelijke plan voor De Grassen vast te stellen. Of dit haalbaar is, is mede afhankelijk van de voortgang van de PIP procedure van de GOL. De oostelijke aansluiting Vlijmen uit de GOL is nodig voor de verkeersontsluiting van De Grassen.
- We willen uiterlijk in 2022 duidelijkheid krijgen over de locatie en de ontwerpen voor de maatschappelijke voorzieningen in De Grassen.
- Voor de realisatie en ingebruikname van de oostelijke aansluiting Vlijmen is beschikbaarheid van de Vijfhoevenlaan belangrijk. Het doel is om in 2022 de herinrichting van de Vijfhoevenlaan te gunnen en te starten met de werkzaamheden. Deze planning is mede afhankelijk van de voortgang van de PIP procedure van de GOL.
9.9 Programma Dillenburg
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Een integrale gebiedsontwikkeling van wonen, werken en sporten op en rond de locatie Dillenburg in samenhang met economische, ecologische en sociale belangen.
Wat gaan we daarvoor doen?
- In 2022 zal verdere uitgifte van de nog beschikbare bedrijfskavels plaatsvinden. Voor deze kavels en de particuliere woningbouwkavels hoek Prins Hendrikstraat/Chrysantenstraat zullen de daarvoor benodigde civiele werkzaamheden worden uitgevoerd.
9.10 Steenenburg
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Met behoud van de landschappelijke, natuurlijke en historisch waarde van het gebied een hoogwaardige ruimtelijke ontwikkeling realiseren.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Voor 2022 is het doel om verder uitvoering te geven aan het vastgestelde bestemmingsplan voor Steenenburg.
- In 2021 is gestart met het bouwrijp maken van de gronden bij de patiowoningen (oostelijk van kasteeltuin) en de bouwkavels (zuidelijk deel van Steenenburg). De werkzaamheden zullen uiterlijk aan het begin van het tweede kwartaal 2022 zijn afgerond.
- De compensatie van NatuurNetwerk Brabant op de Hooibroeken is in 2021 aangelegd en wordt vanaf 2022 voor een periode van zes jaar in beheer genomen. Uiterlijk in 2022 starten we met de eerste uitvoeringen van het compensatieplan voor gekapte bomen in Steenenburg. Deze compensatie (herplant bomen) wordt fasegewijs uitgevoerd en draagt bij aan de versterking van de natuur in Steenenburg.
- De kaders voor de ontwikkeling van de campus staan. Vanuit gemeentelijk perspectief staat er niks in de weg om in 2022, na een omgevingsprocedure, de eerste gebouwen van de campus te realiseren.
- Voor het Middengebied wordt in 2022 gestart met de verkoop van de eerste fasen van de appartementen en patiowoningen. De verbouwing (inclusief restauratie onderdelen) van de binnenzijde van het kasteel start in de loop van 2022. Deze verbouwing wordt mogelijk ook gecombineerd met de toevoeging van nieuwe bouwelementen in de kasteeltuin.
- De eerste fase van de bouwkavels is uiterlijk in het tweede kwartaal van 2022 verkocht, waarna de woningen kunnen worden gebouwd. Afhankelijk van de verkoop van de eerste fase, volgt de tweede fase verkoop spoedig daarna.