Home

Financiële begroting

Investeringen (in €)

Invest.

Jaar

Termijn jr

2022

2023

2024

2025

Programma Verkeer en vervoer

1. Mitigerende maatregelen GOL

2.300.000

v.a 2022

20

133.400

132.480

131.560

2. Gemeentelijk Verkeer- en vervoerplan (GVVP)

pm

2022

200.000

200.000

200.000

200.000

3. Aanleg fietspad Tuinbouwweg

1.600.000

2022

40

52.800

52.480

52.160

4. Verstevigen bermen

250.000 p/j

2023

20

15.000

30.000

Programma Sport en cultuur

5. Sportaccommodaties investeringen

70.000 p/j

(jaarlijks)

div

4.060

8.120

12.180

16.240

6. Investeringsagenda sport

pm

v.a. 2022

div

9.701

9.701

9.701

9.701

7. Meerkosten sportzaal de Grassen t.o.v. gymzaal IHP

pm

2023

div

85.000

85.000

Programma Duurzaamheid

8. Investeringen duurzaamheid/energiebesparing

Verduurzaming vastgoed 'kleine' duurzaamheidsmaatregelen

Restant volume duurzaamheid 2017-2018

99.500

2022

gem 15

7.629

7.562

7.496

7.429

Verduurzaming vastgoed geprioriteerde gebouwen

Beschikbaar gesteld 2019

€ 500.000

2019

gem 15

37.667

37.333

37.000

36.667

Beschikbaar gesteld 2020 e.v. (VJN 2020 tm 2030)

€ 500.000

2020

gem 15

38.000

37.667

37.333

37.000

€ 500.000

2021

gem 15

38.333

38.000

37.667

37.333

€ 500.000

2022

gem 15

38.333

38.000

37.667

€ 500.000

2023

gem 15

38.333

38.000

€ 500.000

2024

gem 15

38.333

Totaal beschikbaar gesteld

114.000

151.333

188.333

225.000

Minus al ingezet: kap.lasten Die Heygrave
(€ 2.145.000 + 329.000 + 588.000 ex btw )

-175.799

-174.347

-172.894

Energiebesparing Die Heygrave

71.100

71.100

71.100

Benodigde inzet stelpost

-104.699

-104.699

-103.247

-101.794

Nog in te zetten kapitaallasten geprioriteerde gebouwen

9.301

46.634

85.086

123.206

Exploitatie (in €)

Programma Verkeer en vervoer

9. Onderhoud wegen stelpost onderhoud

2023

500.000

500.000

500.000

Investeringen:
1) Mitigerende maatregelen voortvloeiend uit de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat
De GOL projecten in Vlijmen Oost, Nieuwkuijk en de Baardwijkse Overlaat, hebben ook consequenties voor het onderliggende wegennet voor de gemeente. De verkeersstromen in de kernen zullen door de GOL maatregelen wijzigen. Hierdoor zijn aan het aansluitende onderliggende wegennet maatregelen nodig ten behoeve van een goede doorstroming, toe en afvoer van verkeer op lokale wegen alsmede geluidsmaatregelen. In de voorjaarsnota 2016 is een voorlopig investeringsbedrag opgenomen. In 2019 heeft u voor drie maatregelen (Vijfhoevenlaan, Centrum Vlijmen en de Kennedybrug) een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld van in totaal € 200.000. Afhankelijk van de uitkomsten van de voorbereiding, zal een verder voorbereidingskrediet of een uitvoeringskrediet worden gevraagd op basis van een raadsvoorstel. Een uitwerking van veel overige uit te voeren maatregelen zal onderdeel vormen van het nog vast te stellen GVVP. Votering van kredieten vindt dan ook plaats bij de vaststelling van een afzonderlijk voorstel of mogelijk gekoppeld aan de vaststelling van het GVVP.  

2) Gemeentelijk verkeer en vervoerplan (GVVP)
Voor de uitvoering van de daarin op te nemen maatregelen/investeringen zijn buiten het GOL en de mitigerende maatregelen, geen middelen beschikbaar in de meerjarenbegroting. Daarom is vooralsnog een stelpost opgenomen in de meerjarenbegroting van € 200.000 p/jaar gekoppeld aan het op te stellen GVVP. Afhankelijk van de aard van de maatregelen moet nog bekeken worden in hoeverre dit bedrag kan worden aangewend als lasten voor meerjarige investeringen (kapitaallasten) en welk deel als éénmalige kosten ten laste van de exploitatie in het jaar van uitgave. Dit kan pas worden bepaald nadat duidelijk is welke uitvoeringsvoorstellen worden opgenomen in het GVVP. Votering van middelen vindt plaats bij de vaststelling van het GVVP of op basis van afzonderlijke projectvoorstellen.  

3) Aanleg fietsvoorziening Tuinbouwweg
Met de raadsinformatiebrief van 28 juli jl. 2020 bent u geïnformeerd over de stand van zaken m.b.t. de uitwerking van een tracé voor een vrijliggend fietspad langs de Tuinbouwweg en daarvoor een
bestemmingsplan voor te bereiden. Medio 2019 is gestart met een verkenning voor een tracé tussen Elshout en de Abt van Engelenlaan. De uitkomsten van deze verkenning geven ons
voldoende inzicht en vertrouwen om nu te starten met de voorbereiding van het bestemmingsplan. De gesprekken over grondverwerving worden ook voortgezet met het doel om te komen tot definitieve overeenstemming over de ligging van het fietspad, de locatie van de te compenseren bomen in de hoofdgroenstructuur en de ligging van de waterberging. De uitkomst zal vervolgens worden opgenomen in het bestemmingsplan. Voor het totale project is een bedrag gereserveerd van € 1,6 mln. Er zijn ook nog subsidiekansen. Het krediet zal worden aangewend op basis van een separaat raadsvoorstel.

4) Versteviging bermen
Op veel plekken staat de kwaliteit van de bermen (vooral in het buitengebied) onder druk. De huidige werkwijze voorziet in het periodiek recht schuiven, aanvullen en afroven van de puinverharding / granulaat in de bermen. Dit vergt continu aandacht en leidt ondanks de inspanning niet tot de gewenste situatie.
Met het oog op het verbeteren van de verkeersveiligheid en het creëren van een meer toekomst vaste situatie wordt gewerkt aan een beheerplan bermen waarbij wordt ingezet op verschillende vormen van robuuste bermverharding.
De kosten van de verstevigingsmaatregelen en de inhaalslag kunnen niet geheel opgevangen worden binnen de beschikbare middelen. Afgaande op de meest relevante wegen/bermen (15 a 20km) gaat het om een investeringsvolume van ca € 1 miljoen verdeeld over een periode van vier jaar. De volledige investering betekent een kapitaallast van ca € 60.000 per jaar. Circa de helft hiervan kan gevonden worden via herschikking binnen het beschikbare budget voor bermbeheer (afroven). Voor het resterende deel drukken de kapitaallasten vanaf 2024 op de begroting.
Met de vaststelling van de begroting 2022 stelt de raad de middelen beschikbaar en kan het college, na vaststelling van het beheerplan, uitvoering geven aan dit punt.

5) Sportaccommodaties investeringen
In het kader van de BBV-wijziging 2017 moeten alle nieuwe, levensduur-verlengde en kwaliteit-verbeterende investeringen (boven de € 15.000) worden geactiveerd. Dit betekent dat uitgaven die voorheen ten laste van de stelpost ‘onderhoud sportaccommodaties’ werden gedaan, nu moeten worden geactiveerd (mits groter dan € 15.000). Door het grotendeels omzetten van deze stelpost uit de exploitatie naar een investeringsbedrag, kunnen deze investeringen ook in de toekomst worden bekostigd. Het kan daarbij bijvoorbeeld gaan om investeringen in ledverlichting, velden of accommodatie-aanpassingen. Deze investeringen kennen verschillende afschrijvingstermijnen; uitgegaan wordt van een gemiddelde afschrijving van 20 jaar. Het investeringsvolume per jaar is in 2017 gebaseerd op de gemiddelde jaarlijkse kosten in de afgelopen 4 jaar. Aangezien het hier gaat om een technische omzetting van een exploitatiebudget naar een investeringsbudget, wordt geen separaat voorstel aan de raad voorgelegd voor de aanwending van het krediet in 2022 en vindt votering plaats met de vaststelling van de begroting 2022.

6) Investeringsagenda sport
Na de bestedingen voor de vervanging van de hockeyvelden in Drunen en Vlijmen, de aanpassing van de tariefstelling tussen hockey en voetbal, het door middel van een subsidie opheffen van de OZB verschillen tussen geprivatiseerde eigendommen van sportverenigingen en eigendommen die in het bezit zijn van de gemeente en de nieuwbouw van SC Elshout resteert op deze stelpost nog een bedrag. Met de vaststelling van de begroting 2022 stelt de raad de middelen beschikbaar en kan het college werken aan een voorstel en uitvoering geven aan dit nog openstaande bedrag.

7) Meerkosten sportzaal De Grassen
Er is onvoldoende binnensportcapaciteit in onze gemeente. Dit is aanleiding geweest om te onderzoeken of de bouw van een sportzaal in plaats van een gymzaal bij de vervangende nieuwbouw van basisschool de Bussel in De Grassen mogelijk is. In september jl. hebben wij u in een raadsvoorstel diverse varianten voorgelegd en voorgesteld te kiezen voor de bouw van een sportzaal van 24x28x7 meter bij de nieuwe basisschool de Bussel in de wijk De Grassen. De structurele meerkosten hiervoor bedragen € 85.000. Deze meerkosten zijn opgenomen in de door u vastgestelde voorjaarsnota 2021 en zijn met ingang van de jaarschijf 2024 opgenomen in de meerjarenraming van de voorliggende begroting. Een voorstel voor het beschikbaar stellen van het benodigde investeringskrediet wordt te zijner tijd aan u voorgelegd.

8) Investeringen duurzaamheid/ energiebesparing
De afgelopen jaren is een start gemaakt met de ambitie om te komen tot een verduurzaming van gemeentelijke gebouwen en het realiseren van een energiebesparing van 15%. In 2017 en 2018 zijn voor het eerst kredieten van € 500.000 per jaar beschikbaar gesteld. Deze zijn/worden ingezet voor ‘kleinere’ duurzaamheidsmaatregelen die gelijktijdig met groot/klein onderhoud uitgevoerd kunnen worden. Hiervan resteert nog een bedrag en dit kan door het college worden ingezet in voorkomende gevallen.

Vanaf 2019 is, op basis van het coalitieprogramma, het jaarlijkse investeringsvolume doorgetrokken om zo in 2030 aan de doelstellingen voor verlaagde CO2 uitstoot te kunnen voldoen. De hieruit voortvloeiende kapitaallasten worden allereerst inzichtelijk gemaakt. Dit is hetgeen in de verschillende jaren in totaliteit beschikbaar is gesteld. De jaarschijf 2024 is toegevoegd. Om de doelstellingen te realiseren is een plan van aanpak opgesteld en een prioriteitenlijst bepaald van de te verduurzamen gemeentelijke gebouwen. Te beginnen met de sporthal en het zwembad Die Heygrave. Hiervoor heeft uw raad kredieten beschikbaar gesteld. De hieruit voortvloeiende kapitaallasten (€ 175.799) minus beoogde energiebesparing (€ 71.100) worden op de totaal beschikbaar gestelde bedragen in mindering gebracht. Dit is verwerkt in bovenstaande restantomvang van de stelpost. Doordat de verduurzaming van Die Heygrave is uitgesteld naar 2022 leidt de investering nog niet tot kapitaallasten in 2022. De stelpost hoeft in 2022 dus ook nog niet ingezet te worden voor het afdekken van de kapitaallasten. Wel wordt dit bedrag van € 104.699 ingezet voor verduurzaming van het vastgoed door hier het uitvoeren van de wettelijk verplichte Energiebesparende maatregelen uit te bekostigen (uitgevoerd in 2021). Het restant wordt in 2022 toegevoegd aan het exploitatiebudget voor verduurzaming van het vastgoed. In bovenstaand overzicht is dit inzichtelijk gemaakt als min bedrag. De nog beschikbare investeringsruimte zullen we in de toekomst nodig hebben om ook de overige geprioriteerde gemeentelijke panden te verduurzamen.
Votering van de kredieten voor nieuwe verduurzamingsmaatregelen vindt plaats op basis van afzonderlijke raadsvoorstellen.

Exploitatie:
9) Onderhoud wegen
Als gevolg van de economische crisis is de kwaliteit van het openbaargroen, wegen en gemeentelijke gebouwen in de afgelopen jaren verslechterd. Het kwaliteitsniveau heel en veilig blijkt in de praktijk niet voor elke situatie afdoende. In het coalitieprogramma is opgenomen dat we het kwaliteitsniveau van onze wegen, voet- en fietspaden willen verhogen. Hiervoor zijn jaarlijks aanvullende middelen opgenomen voor een bedrag van € 500.000. Op basis van de raadsinformatiebrieven van 4 juni 2019, 25 augustus 2020 en 7 september 2021 hebben we u geïnformeerd over de inzet van de stelpost voor resp. 2019, 2020, 2021 en 2022 op basis van het integrale projectenoverzicht voor die jaren. De middelen voor 2023 e.v. blijven nog staan op de stelpost. Aanwending vindt na plaats na een raadsbesluit of nadat u middels raadsinformatiebrief geïnformeerd bent over de wijze waarop het college voornemens is de middelen in te zetten.

Deze pagina is gebouwd op 09/23/2021 08:14:32 met de export van 09/23/2021 08:01:41