Home

Financiële begroting

Omschrijving (bedragen in €)

Begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Baten:

Programma Bestuur en beheer

Verkoop gemeentelijke eigendommen

200.000

Programma Economie en recreatie

Winstnemingen bouwgrondexploitatie bedrijven

507.000

1.250.000

Programma Bouwen en wonen

Winstnemingen bouwgrondexploitatie wonen

212.000

195.000

424.000

219.000

Onttrekkingen uit reserves

Algemene reserve: digitalisering omgevingsvergunningen Streekarchief

124.000

Algemene reserve: frictiekosten Voorste Venne

50.000

25.000

Reserve Rood voor Groen: EVZ Hedikhuizense Maas

67.500

Onttrekking reserve sociaal domein t.b.v. Hart voor Haarsteeg

15.000

15.000

15.000

15.000

Totaal:

1.175.500

1.485.000

439.000

234.000

Lasten:

Programma Bestuur en beheer

Verkoopkosten gemeentelijke eigendommen

5.000

Programma Openbare orde en veiligheid

Programma ondermijning

37.500

37.500

Bijdrage integraal veiligheidsplan

45.000

Programma Economie en recreatie

Vuelta 2022

43.000

Ecologische verbindingszone Hedikhuizense Maas

67.500

Programma Sport en Cultuur

Frictiekosten Voorste Venne

50.000

25.000

Overhead

Digitalisering omgevingsvergunningen Streekarchief

124.000

Algemene dekkingsmiddelen

Onvoorziene uitgaven

230.000

230.000

230.000

230.000

Toevoegingen aan reserves

Algemene reserve: dotatie netto effect verkoop gem eigendommen

150.000

Integraal huisvestingsplan onderwijsgebouwen (Reserve IHP)

686.000

640.000

450.000

188.000

Dotatie reserve baggeren

100.000

100.000

100.000

100.000

Reserve bijdrage bedrijven GOL

126.000

126.000

Algemene reserve: dotatie winstnemingen bouwgrond bedrijven

507.000

1.250.000

Algemene reserve: dotatie winstnemingen bouwgrond wonen

212.000

195.000

424.000

219.000

Dotatie reserve bovenwijkse voorzieningen

87.000

80.000

78.000

78.000

Dotatie reserve rood voor groen bouwgrond bedrijven

59.000

Dotatie reserve rood voor groen bouwgrond wonen

177.000

150.000

137.000

114.000

Dotatie reserve onderhoud schoolgebouwen

145.000

145.000

140.000

116.000

Totaal:

2.792.000

3.037.500

1.559.000

1.045.000

Saldo incidentele lasten -/- baten

1.616.500

1.552.500

1.120.000

811.000

Saldo incidentele lasten -/- baten exclusief reserves

-363.500

-1.177.500

-194.000

11.000

Toelichting op het overzicht éénmalige baten en lasten

In de notitie ‘overzicht structurele en incidentele baten en lasten’ van de commissie BBV van 30 augustus 2018 is, vanwege het belang om te kunnen beoordelen of een begroting structureel in evenwicht is, een nadere duiding gegeven aan de begrippen structureel en incidenteel. Doel van de notitie is om het onderscheid tussen incidentele en structurele baten en lasten te verduidelijken, zodat de begrippen ‘incidenteel’ en ‘structureel’ meer eenduidig toegepast worden. Met structureel evenwicht wordt bedoeld dat structurele lasten worden gedekt door structurele baten. Voor het inzicht in de financiële positie op korte en langere termijn is het voor de raad van belang om een goed beeld te hebben van het structureel begrotingssaldo.

Om vast te kunnen stellen dat sprake is van een structureel evenwicht is belangrijk dat inzicht bestaat in welk deel van de baten en lasten incidenteel zijn en welke structureel. In de begroting moet een limitatief overzicht van de incidentele baten en lasten worden gegeven. Hiertoe dient bovenstaande tabel.

Structurele baten en lasten zijn baten en lasten die in beginsel jaarlijks in de begroting, meerjarenraming en jaarrekening zijn opgenomen. Voor structurele baten en lasten geldt in het algemeen, dat zij tot nadere besluitvorming voor onbepaalde tijd opgenomen zijn. Met andere woorden, er is (nog) geen einddatum bekend. Incidentele baten en lasten betreffen die posten die het begrotingssaldo incidenteel beïnvloeden. Het gaat om eenmalige zaken en om (meerjarige) projecten of subsidies als deze eveneens het karakter van tijdelijkheid c.q. eindig doel hebben. Het BBV geeft geen scherpe definitie wat incidenteel of structureel is. Dit wordt mede ingegeven door het ‘principle based’ zijn van het BBV. Gemeenten verschillen in aard, takenpakket, (politieke) keuzes en omvang van elkaar. Er zijn echter wel een aantal voorbeelden die in vrijwel alle gemeenten toepasbaar zijn. In de toelichting op de wijziging van het BBV in 2013 staat dat in principe alle toevoegingen en onttrekkingen aan reserves incidenteel van aard zijn. De bestemmingsreserve dekking kapitaallasten is hierop een uitzondering (hier staan immers voor langere tijd structurele kapitaallasten tegenover). Alle overige dotaties en onttrekkingen aan reserves worden allemaal beschouwd als een incidentele last/baat.

Specifiek kijkend naar de tabel voor 2022-2025 kunnen de belangrijkste posten, naast de reserve mutaties, als volgt worden toegelicht:
Verkoop(kosten) gemeentelijke eigendommen:
In de notitie worden deze verkopen expliciet als voorbeeld genoemd; een bezit kun je maar één keer verkopen, dus is er altijd sprake van een incidentele opbrengst. Dit is ook het geval wanneer gronden (stukjes groen, landbouwgronden) gedurende meerdere jaren verkocht worden. Ondanks het feit dat een dergelijke opbrengst mogelijk langer dan drie jaar geraamd kan worden, is er altijd sprake van incidentele baten. Na aftrek van de verkoopkosten, opgenomen als incidentele last, wordt het netto-bedrag gestort in de algemene reserve. Per saldo is het effect van de verkoop gemeentelijke eigendommen derhalve nihil voor het structurele saldo.

Winstnemingen bouwgrondexploitaties bedrijven/wonen:
Winstnemingen uit grondexploitaties zijn altijd incidenteel. De komende jaren zijn in beide categorieën winstnemingen voorzien vanuit diverse complexen.

Programma ondermijning:
Noord-Brabant kampt met een groot probleem. De onderwereld is stevig verweven met de bovenwereld en de bestrijding ervan verloopt stroef. ‘NIET WEGKIJKEN MAAR AANPAKKEN!’ typeert de houding van de drie Langstraatgemeenten. Toch ontbreekt een concrete gezamenlijke aanpak. Mede uitgedaagd door de provincie, die vanuit het programma Veerkrachtig Bestuur heeft opgeroepen om na te denken over bestuurlijke innovatie en experimenten, is het idee ontstaan om een Programma Ondermijning De Langstraat in te stellen (vooralsnog voor een periode van drie jaar). De gemeenten Heusden, Loon op Zand, Waalwijk en de provincie Noord-Brabant zijn de gezamenlijke opdrachtgevers voor het onderzoek dat onder leiding van de Universiteit van Tilburg wordt uitgevoerd. De komende jaren gaan we de resultaten uit dit onderzoek in de praktijk toepassen binnen de drie Langstraatgemeenten. Gelet op de looptijd en de aard van de kosten worden deze als incidenteel aangemerkt.

Bijdrage integraal veiligheidsplan:
Met de vaststelling van het Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 is ook vastgesteld dat er financiële middelen nodig zijn om de ambities op het gebied van veiligheid voor de komende beleidsperiode waar te kunnen maken.
Er is besloten om een aanvullende bijdrage aan de regio voor het integraal veiligheidsplan beschikbaar te stellen. De 6 gemeenten hebben n.a.v. het Integraal veiligheidsbeleid 2019-2022 aangegeven dat er middelen nodig zijn voor:
•   Ontkleurd basisteam programmaleider ondermijning;
•   Het opzetten en inzetten van interventieteam(s) op het gebied van ondermijning;
•   Nieuwe projecten of samenwerkingsverbanden op het gebied van veiligheid op het niveau
van het basisteam Meierij.
Vooralsnog zijn de middelen voor twee jaar opgenomen in afwachting van een tussentijdse evaluatie hoe de intergemeentelijke samenwerking verloopt. Op basis daarvan wordt de inzet in 2021 en 2022 vooralsnog als incidenteel aangemerkt.

Vuelta 2022:
In 2022 worden de eerste drie etappes van de Vuelta in 2022 in Nederland gereden. Tijdens de tweede etappe van het wielerevenement ‘La Vuelta Holanda 22‘, zal over het grondgebied van onze gemeente worden gekoerst. In de begroting 2022 is een éénmalig budget van € 43.000 opgenomen om de kosten voor de doorkomst van de tweede etappe over Heusdens grondgebied te kunnen bekostigen. Het betreft kosten voor het voorbereiden en uitvoeren van verkeersmaatregelen waaronder het maken van een plan, tekeningen en het plaatsen van bebording, het wegnemen van verkeersobstakels, tijdelijk herstel van straatwerk en terugplaatsing van obstakels, dranghekken, keuren en snoeien van bomen langs de route, reinigen straatkolken en communicatie- en representatiekosten.

Onvoorzien:
Op basis van de BBV notitie wordt de post onvoorzien als incidentele last aangemerkt.

Deze pagina is gebouwd op 09/23/2021 08:14:32 met de export van 09/23/2021 08:01:41