Openbare orde en veiligheid

Ontwikkelingen

Coronacrisis

De impact van de coronacrisis op de toekomst is lastig te voorspellen. Het is nog niet duidelijk wat de crisis betekent voor de uitvoering van  plannen over 2021. Enkele ketenpartners (Brandweer/veiligheidsregio en de OMWB) hebben aangegeven niet het hele werkprogramma van 2021 uit te kunnen voeren. Het is dan ook niet uit te sluiten dat een deel van de werkzaamheden in 2022 ingehaald moeten worden. Ook konden enkele plannen en activiteiten op gemeentelijk niveau niet (volledig) doorgaan. Deze komen daarom terug in 2022.

Politie & Boa

Vanwege prioritering en capaciteitsproblemen trekt de politie zich helaas op een aantal onderwerpen terug. Door deze ontwikkeling, maar ook door toenemende gemeentelijke taken op het gebied van handhaving, wordt de positie en inzet van de (wijk)BOA steeds belangrijker. Komend jaar zetten we wederom in op het verder digitaliseren van de werkprocessen, versterken van het wijknetwerk voor de (wijk)BOA, en het informatie gestuurd handhaven. De coronacrisis heeft laten zien dat het in dienst hebben van eigen BOA’s van grote meerwaarde is om handelingsperspectief mee te geven maar zeker om het opgebouwde netwerk te kunnen gebruiken. Inmiddels hebben we dan ook afscheid genomen van de Boa-pool onder regie van gemeente ‘s-Hertogenbosch. De gemeente Heusden wilde graag meer inzetten op eigen BOA-capaciteit. Daarnaast wilde gemeente ’s-Hertogenbosch stoppen met de Boa-pool. Ook sloot de werkwijze, flexibiliteit en prioritering steeds minder goed aan. Het budget voor de Boa-pool is dan ook vorig jaar gehalveerd. De andere helft van het budget is omgezet in extra BOA-capaciteit. Ook gaat de basisteamdriehoek Meierij onderzoeken of er een gezamenlijke Boa-pool van Meierijgemeenten gestart kan worden. De mogelijkheid bestaat dat Heusden hierbij aansluit en besluit een deel van de eerdere werkzaamheden van de Boa-pool ’s-Hertogenbosch hierbij onder te brengen. Belangrijk is daarbij of de werkwijze en inzet van deze eventuele Boa-pool van meerwaarde is voor Heusden. Om flexibel extra capaciteit in te kunnen zetten bij bijvoorbeeld evenementen en/of projecten zoeken we een marktpartij voor de inhuur van gespecialiseerde BOA’s voor deze momenten.

Omgevingswet

Momenteel worden de contouren van de nieuwe Omgevingswet steeds met kleine stapjes duidelijker. In de Omgevingswet worden alle wetten en regels op het gebied van de leefomgeving gebundeld. Ook de regels rondom toezicht en handhaving die nu nog in specifieke wetten staan. De nieuwe Omgevingswet heeft ook consequenties voor de toezicht- en handhavingstaken. Enerzijds door de nieuwe systematiek en anderzijds door een verschuiving van verantwoordelijkheden. Ook worden de bepalingen in de Algemene wet bestuursrecht (Abw) voor handhaving aangepast. In de nieuwe Omgevingswet staat vertrouwen centraal, anders verwoord “high trust, high penalty’s”. De datum van inwerkingtreding is wederom uitgesteld en nu bepaald op 1 juli 2022.

Privatisering bouwtoezicht

De Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb), ook wel genoemd ‘private kwaliteitsborging’, is na een jarenlang traject op 14 mei 2019 door de Eerste Kamer aangenomen. De invoeringsdatum van de wet is opnieuw uitgesteld en nu bepaald op 1 juli 2022, gelijktijdig met de invoering van de Omgevingswet. Kwaliteitsborging wordt dan een zaak voor de marktpartijen zelf. Het stelsel zal eerst van toepassing zijn bij eenvoudige nieuwbouw en seriematige verbouw (gevolgklasse 1). Later volgt uitbreiding van het nieuwe systeem naar de overige categorieën bouwwerken inclusief kunstwerken als bruggen, tunnels en viaducten.
Als de wet wordt ingevoerd heeft dit grote consequenties voor de vergunningverlening voor en het toezicht op een aantal categorieën bouwwerken. De gemeente hoeft dan namelijk bij het afgeven van een vergunning niet meer te kijken naar bouwtechnische aspecten. Ook tijdens de bouw zullen er in beginsel geen controles meer worden uitgevoerd op de bouwtechnische aspecten. Marktpartijen hebben dan de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat zij aantoonbaar aan de wettelijke eisen voldoen. Dit betekent niet dat er tijdens de bouw geen controles meer uitgevoerd zullen worden: andere aspecten zoals afwijken van de verleende vergunning zullen door de gemeente gecontroleerd moeten blijven worden.

Huisvesting politie en brandweer

Sinds 1 januari 2020 is de Veiligheidsregio eigenaar van de brandweerkazernes in Vlijmen en Heusden. De kazerne in Drunen blijft voorlopig in eigendom van de gemeente en als zodanig operationeel. Plannen voor nieuwbouw, renovatie / verplaatsing zijn in onderzoek. De Veiligheidsregio, het college maar ook de gemeenteraad heeft zich positief uitgesproken over nieuwbouwplannen. Op dit moment worden twee locaties voor nieuwbouw van de brandweerkazerne onderzocht.
Het politiebureau Drunen wordt op termijn gesloten. Onze gemeente krijgt een steunpunt ‘groot’ (dit betekent een locatie van ongeveer 300 m2) net als Veghel. Het hoofdbureau van politie blijft gevestigd in Boxtel. Samen met de politie onderzoeken we twee locaties voor de realisatie van een steunpunt ‘groot’ voor de politie in Drunen.

Deze pagina is gebouwd op 09/23/2021 08:14:32 met de export van 09/23/2021 08:01:41