Kwaliteit Openbare Ruimte
Wat willen we bereiken?
- Vanuit een effectief beheer van de openbare ruimte bijdragen aan de kwaliteit van de leefomgeving voor onze inwoners, en het ondernemings- en vestigingsklimaat voor ondernemers en werknemers.
- Via gerichte maatregelen in de openbare ruimte bijdragen aan het verbeteren van de luchtkwaliteit en het verminderen van geluidshinder.
- Werken volgens een beheerstrategie voor de openbare ruimte die beter aansluit bij het gedachtegoed van Dromen.Doen.Heusden en die past binnen de visie van de Omgevingswet.
Wat gaan we daarvoor doen?
- We stellen op basis van monitoring en inspectie jaarlijks een integraal uitvoeringsprogramma op waarmee we binnen de (financiële) uitgangspunten van het (voormalige) beheersniveau heel & veilig tot een optimale invulling komen van onze reguliere beheer- en onderhoudswerkzaamheden en herinrichtingsprojecten.
- Het pro-actief begeleiden (via de initiatieventafel) van initiatiefnemers die wensen of ideeën hebben voor het gebruik of inrichting van de openbare ruimte. We kijken samen met de initiatiefnemers welke mogelijkheden er zijn en waar wel of niet ruimte voor is.
- We onderzoeken in hoeverre het autoluw maken van woon- en winkelgebieden bijdraagt aan het verbeteren van de leefomgeving.
- Bij integrale herinrichtingsprojecten nagaan of er via het aanleggen van geluidsbeperkende voorzieningen een bijdrage geleverd kan worden aan het verminderen van verkeersgeluid. Dit wordt ook nadrukkelijk bekeken bij de mitigerende maatregelen die gerelateerd zijn aan de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat.
Openbare verlichting
Wat willen we bereiken?
- Een toekomstbestendig en kosteneffectief verlichtingsareaal gebaseerd op een dusdanig materiaalgebruik dat dit bijdraagt aan het gewenste kwaliteitsniveau van de openbare ruimte.
- Bijdragen aan een zorgvuldig energiegebruik door in 2030, ten opzichte van 2013, een energiebesparing van 50% te realiseren voor de openbare verlichting.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Bij herinrichtingsprojecten worden energiebesparende maatregelen getroffen. Daarnaast worden innovaties onderzocht en indien mogelijk meegenomen binnen het project.
- Bij defecte armaturen wordt het armatuur vervangen door LED.
- Bij nieuwe verlichting wordt voor materiaal en verlichting de meest functionele, maar ook duurzame, circulaire en energiezuinige toepassing gekozen op basis van het in 2020 vastgestelde programma van eisen.
- Uitrol van planmatige vervangingsopgave waarbij we bestaande verlichtingsbronnen vervangen door LED-verplichting en waar mogelijke “slimme verlichting” (op afstand en/of situationeel regelbaar) toepassen.
- Er wordt onderzocht of de fysieke lantaarnpaal, niet alleen voor verlichting maar ook gebruikt kan worden als basis voor een nieuwe digitale infrastructuur.
Ondergrondse infra
Wat willen we bereiken?
- Een duidelijk en overzichtelijk gebruik en inrichting van de ondergrondse openbare ruimte, waarbij de ruimtevraag voor nutsvoorzieningen, warmtenetten, telecomkabels, riolering, ondergrondse containers en boomwortels goed is afgestemd.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Periodieke afstemming en intensiveren samenwerking met de nutsbedrijven.
- Actualiseren van het handboek kabels en leidingen.
- Geactualiseerd kader voor toepassing nadeelcompensatie (voor NUTS-bedrijven).
Wegen en Civieltechnische kunstwerken
Wat willen we bereiken?
- Een kosteneffectief beheer van het wegennetwerk en de civiel technische kunstwerken.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Actualiseren Wegenbeleidsplan met aandacht voor sturing op levensduur, materiaalgebruik en duurzaamheid.
- Uitvoering geven aan het in 2020 vastgestelde beheerplan civieltechnische kunstwerken 2020-2025.
- Uitvoering geven aan integrale projecten voor grote en kleine onderhoudswerkzaamheden aan wegen en civiel technische kunstwerken. Dit doen we mede op basis de prioriteiten en onderhoudsniveaus uit het vastgestelde beleidsplan integraal beheer openbare ruimte.
Verkeersveiligheid
Wat willen we bereiken?
- Wij gaan voor nul verkeersslachtoffers en sluiten hierbij aan bij de campagne ‘Brabant gaat voor NUL verkeersslachtoffers’
Wat gaan we daarvoor doen?
- Uitvoering geven aan het uitvoeringsprogramma bij het nog vast te stellen Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan (GVVP). Verkeersveiligheid heeft hierin een prominente rol.
- Planvoorbereiding (en waar mogelijk uitvoering) van diverse projecten die een bijdrage leveren aan een verkeersveiliger inrichting van de openbare ruimte. Belangrijke projecten zijn: de vervolgfase van de verkeerscirculatie centrum Vlijmen, aanleg van vrij liggend fietspad langs de Tuinbouwweg, herinrichting van de Vijfhoevenlaan, een rotonde in de Abt van Engelenlaan ter hoogte van de Mortelweg en de aanleg van een vrij liggend fietspad langs de Abt van Engelenlaan (onderdeel GOL). Daarnaast voeren we kleine verbeteringsmaatregelen uit die bijdragen aan de verkeersveiligheid (volgens het uitgangspunt Duurzaam Veilig).
- Stimuleren verkeersveilig gedrag door verkeerseducatie aan te bieden aan kinderen, scholieren en senioren.
- Samen met belangengroeperingen, zoals Veilig Verkeer Nederland, Politie, Fietsersbond en Senioren Overleg Gemeente Heusden optrekken om verkeerssituaties veiliger te maken en een integraal toegankelijke openbare ruimte te realiseren.
Duurzame mobiliteit
Wat willen we bereiken?
- Terugdringen van de uitstoot van CO2/stikstof/fijnstof die door gemotoriseerd verkeer veroorzaakt wordt.
- Het omarmen van nieuwe technologieën en het stimuleren van duurzame vervoerswijzen.
- Een inrichting van de openbare ruimte creëren die uitnodigt om gebruik te maken van duurzame mobiliteitsvormen .
Wat gaan we daarvoor doen?
- We gaan uitvoering geven aan het nog vast te stellen Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan (GVVP). Het belang van een duurzame en schone mobiliteit krijgt hierin een prominente rol. Belangrijke uitgangspunten zijn: het verminderen van autoverplaatsingen, het veranderen van vervoerswijzen (fiets, openbaar vervoer) en het schoner maken van voertuigmotoren (onder andere elektrisch/waterstof) en het onderzoeken van het autoluw maken van woon- en winkelgebieden. Ook de inzet van nieuwe of ander gebruik van bestaande infrastructuur kan een rol betekenen (zoals het aanbieden van een snelfietsroute en andere fietsvoorzieningen).
- Samen met de provincie en onze buurgemeenten realiseren we de snelfietsroute tussen ’s-Hertogenbosch en Waalwijk.
- Samen met de provincie en de vervoersmaatschappij er voor zorgen dat de kwaliteit van het openbaar vervoer wordt geborgd.
- Planuitwerking en zo mogelijk uitvoering van de mitigerende maatregelen die gerelateerd zijn aan de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL).
Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL)
Wat willen we bereiken?
- Verbeteren van de leefbaarheid in de kernen Vlijmen, Nieuwkuijk en Drunen door realisatie van goede aansluitingen op de A59 in combinatie met onder andere de realisering van ecologische verbindingszones, een goede parallelwegenstructuur en een waterbergingsgebied.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Door het uitblijven van een (tussen)uitspraak bij de Raad van State, kon de beoogde uitvoeringsstart van oktober 2021 niet meer gehaald worden. Dit leidt tot verdere vertraging van naar verwachting één jaar (oktober 2022). De reden hiervoor is dat er niet gewerkt kan worden in het gesloten dijkseizoen (i.v.m. de kans op hoog water) en er rekening gehouden moet worden met het aansluitende broedseizoen. Om verdere kosten te voorkomen, is met de aannemer afgesproken de verdere voorbereiding grotendeels stil te leggen in afwachting van de Raad van State uitspraak. Afhankelijk van de uitspraak en de nog uit te voeren (herstel)acties die daaruit voortvloeien, wordt bepaald op welk moment de uitvoering kan starten, maar dit zal naar verwachting in het najaar van 2022 zijn.