Integraal huisvestingsplan Onderwijs
Wat willen we bereiken?
- Het zorgen voor kwalitatief goede en gezonde onderwijshuisvesting voor kinderen in Heusden, op basis van de met de schoolbesturen overeengekomen ambities. De gemeente heeft de wettelijke zorgplicht voor onderwijshuisvesting. De maatregelen en ambities zijn opgenomen in het Integraal huisvestingsplan onderwijs 2017 -2026 (versie 2020).
Wat gaan we daarvoor doen?
- Het vertalen van het integraal huisvestingsplan onderwijsgebouwen naar een uitvoeringsprogramma.
- In 2021 is het uitvoeringskrediet voor de bouw van de vervangende nieuwbouw voor de Dromenvanger en de Leilinde in Oudheusden vastgesteld en is er een bedrag beschikbaar gesteld voor de kosten van de sloop. In 2021 zal een gedeelte van het huidige gebouw worden gesloopt en in 2022 zal worden gestart met de bouw.
- In 2021 is gestart met de voorbereidingen van de bouw van de vervangende nieuwbouw voor basisschool de Bussel in De Grassen. In 2022 wordt het project voortgezet.
- In 2021 is er een krediet beschikbaar gesteld voor de upgrading van basisschool Lambertus. In 2021 zal de aanbesteding en de start van de upgrading plaatsvinden. In 2022 zal dit project worden afgerond.
- In 2021 wordt gestart met de actualisatie van het Integraal Huisvestingsplan. Hierbij nemen we de onderzoeken die noodzakelijk zijn ter voorbereiding op de maatregelen mee in de nieuwe planning behorende bij het IHP. Het betreft de onderzoeken van de upgrade bij Het Kompas en Th.J. Rijken, de levensduur verlengende renovatie of vervangende nieuwbouw bij de Duinsprong, het locatieonderzoek van het Linusonderwijs en de vervangende nieuwbouw (Wereldwijs en Jongleren). Ook de plannen van het Voortgezet Onderwijs zullen in het IHP worden meegenomen. Omdat het (financieel) niet haalbaar is om alle maatregelen uit te voeren, wordt er een realistische planning gemaakt.
Onderwijsachterstanden / Aanpak laaggeletterdheid
Wat willen we bereiken?
- Het bestrijden van onderwijsachterstanden. Dat willen we bereiken door kinderen zo vroeg mogelijk te ondersteunen. Daarmee vergroten we de kansen op een zo’n goed mogelijke schoolloopbaan.
- Met de aanpak van laaggeletterdheid willen we bereiken dat meer inwoners over de benodigde basisvaardigheden beschikken. Of een stap zetten in de richting van het verkrijgen daarvan door het volgen van een (educatief) aanbod.
- Aan het eind van het programma (2024) voert de gemeente zelfstandig de regie over de aanpak van basisvaardigheden.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Peuters die we niet bereiken met voorschoolse voorzieningen in beeld krijgen en ouders stimuleren dat zij hun kinderen wel naar deze voorzieningen laten gaan.
- Kinderen met taalachterstanden of een risico daarop (doelgroepkinderen) vroegtijdig signaleren en extra ondersteuning bieden zodat zij hun schoolloopbaan beter doorlopen.
- Zorgen dat er voldoende kwantitatieve en goede kwalitatieve peuteropvang is en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) aanbod voor doelgroepkinderen.
- Afspraken maken met primair onderwijs en voorschoolse instellingen over de doorlopende leerlijnen en de resultaten van voor- en vroegschoolse educatie.
- Innovatieve manieren zoeken om de doelgroep NT1 meer te bereiken, met inzet van ambassadeurs, communicatie die meer gericht is op het bereik van deze doelgroep en aanbod in de vorm van meer maatwerk.
- Gemeentelijke inzet en regie op het verbeteren van de basisvaardigheden van mensen die door gemeenten worden bereikt via de domeinen onderwijs, werk, gezin en gezondheid.
- Het VVE-aanbod is uitgebreid naar 16 uur per week en er zijn afspraken gemaakt met de aanbieders van voorschoolse educatie over de inzet van HBO-geschoolde medewerkers. Hiermee is invulling gegeven aan een wettelijke verplichting die vanaf 1 januari 2022 van kracht wordt.
- Op basis van de afspraken zoals beschreven in de kamerbrief van 18 maart 2019 ‘Samen aan de slag voor een vaardig Nederland: vervolgaanpak laaggeletterdheid 2020 – 2024’ (Klik hier voor kamerbrief ) wordt, door de gemeenten in de arbeidsmarktregio, het Taalnetwerk Midden-Brabant en de Taalhuizen in de gemeenten van de arbeidsmarktregio, gewerkt aan de uitvoering van 4 programmalijnen. Deze programmalijnen zijn omschreven in het Regioplan Midden Brabant ‘Samen begrijpen we elkaar’. Dit zijn:
- Begrijpelijk taal
- Laaggeletterdheid herkennen
- Bereik de doelgroep
- Aanbod basisvaardigheden.
Leerlingenvervoer
Wat willen we bereiken?
- Stimuleren dat kinderen zoveel mogelijk zelfstandig reizen met meer aandacht voor de ontwikkelmogelijkheden van een kind. Voor de kinderen die aangewezen zijn op aangepast vervoer zorgen dat dit veilig en verantwoord wordt uitgevoerd.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Stimuleren van zelfstandig reizen als dat mogelijk is door een gesprek met Bijeen en het aanbod om samen een vervoersplan te maken. Daarnaast is er een OV-abonnement voor leerlingen die elke dag naar school reizen met de bus. Hiermee kunnen ze ook buiten schooltijden reizen.
- Onderzoeken of centrale opstapplaatsen mogelijk/wenselijk zijn.
- Samenwerking in het ‘Op Overeenstemming Gericht Overleg’ (OOGO) waardoor de beoordeling wel/niet passende school onafhankelijker wordt gemaakt.
Bestrijden schoolverzuim en aanpak vroegtijdige schooluitval
Wat willen we bereiken?
- Minimaliseren van schooluitval en vroegtijdig schoolverlaten.
- Vroegtijdig schoolverlaters en langdurig verzuimers terug begeleiden richting arbeid of onderwijs.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Registreren van alle verzuimmeldingen en indien nodig interventie door de leerplichtconsulent.
- Vroegtijdige schoolverlaters in beeld brengen en terug begeleiden naar een opleiding of een leerwerkplek om alsnog een startkwalificatie te behalen.
- Regionaal Meldpunt Coördinatie inzetten voor trajectbegeleiding en het terug begeleiden van jongeren naar werk/opleiding of onderwijs.
Brede samenwerking onderwijs
Wat willen we bereiken?
- Intensivering van de relatie tussen de gemeente en de lokale en enkele buiten gemeentelijke onderwijsinstellingen, de kinderopvangorganisaties, Baanbrekers, jeugdhulp regio Hart van Brabant en het bedrijfsleven voor het gezamenlijk belang.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Jaarlijks uitvoering geven aan de lokale educatieve agenda waarin we met de onderwijsinstellingen afspraken hebben gemaakt en jaarlijks evalueren, over onderwerpen met een gezamenlijk belang, zoals techniekonderwijs, verkeersveiligheid, gebiedsontwikkeling, sociaal-maatschappelijke vraagstukken, kunst, cultuur, sport, jeugdzorg, Wmo en duurzaamheid, zodat er gezamenlijke doelen nagestreefd kunnen worden ten goede van het welzijn van de leerlingen.