Bestuur en beheer

Ontwikkelingen

Initiatieven van inwoners
Inwoners ontplooien initiatieven die gericht zijn op de verbetering van hun woon- en leefsituatie. Passend in de lijn van Dromen.Doen.Heusden. verandert de rol van de overheid steeds meer richting het stimuleren en faciliteren van deze en andere initiatieven. Binnen dit proces verschuift het initiatief van de overheid naar de inwoners, van burgerparticipatie naar overheidsparticipatie. We zien bijvoorbeeld dat inwoners zich organiseren op thema’s zoals duurzaamheid. Initiatieven vanuit de samenleving worden op maat en dichtbij de inwoners ondersteund. Onderdeel van die ondersteuning is ook het faciliteren van het gesprek wanneer inwoners het onderling niet eens zijn over een initiatief.

Dienstverlening op maat
De digitalisering van dienstverlening is een continu voortschrijdend proces. De afgelopen periode heeft laten zien dat digitalisering en persoonlijk contact hand in hand kunnen gaan. We hechten er waarde aan om onze diensten op traditionele wijze aan te bieden voor inwoners die hieraan de voorkeur geven; aan de balie, per post en aan de telefoon. Daarnaast ontwikkelen we door op digitale, persoonlijke dienstverlening en nieuwe contactkanalen.

Reguliere pacht
We zijn in 2021 gestart met het beoordelen van de gehele pachtportefeuille van de reguliere pachters op het bedrijfsmatigheidscriterium. Daarmee wordt beoordeeld of de reguliere pachter nog voldoet aan de pachtwetgeving en of hij in aanmerking komt voor reguliere pachtgrond van de gemeente. Dit onderzoek zal in 2022 verder worden afgerond. Mogelijk komen als gevolg van dit onderzoek reguliere pachtgronden vrij van vaste pacht. Voor deze (cultuur) gronden kan verkoop worden overwogen.

Deze pagina is gebouwd op 09/23/2021 08:14:32 met de export van 09/23/2021 08:01:41