Duurzaamheid, Milieu en afval

Ontwikkelingen

Duurzaamheidsagenda

In 2022 werken we aan een nieuwe duurzaamheidsagenda voor Heusden. We hebben de afgelopen duurzaamheidsagenda geëvalueerd en kijken opnieuw vooruit naar een duurzame toekomst voor Heusden. Dat doen we uiteraard samen met de gemeenschappen van Heusden – inwoners, ondernemers en organisaties.

Omgevingswet
De Omgevingswet wordt naar verwachting per 1 juli 2022 van kracht en heeft consequenties voor het gemeentelijk beleid. De consequentie van de Omgevingswet is onder andere dat de gemeente samen met de inwoners meer ruimte krijgt om eigen afwegingen te maken binnen het gemeentelijk beleid.

Het stelsel van structuurvisie, bestemmingsplan en omgevingsvergunning wordt vervangen door een nieuw instrumentarium van omgevingsvisie, omgevingsplan, mogelijke programma’s en een verder geïntegreerde omgevingsvergunning. Daarnaast wordt met ingang van 1 juli 2022 het Digitaal stelsel omgevingsrecht (DSO) operationeel. Dit jaar staat dan ook in het teken van het voorbereiden van de omgevingsvisie en het voorbereiden van de organisatie op het werken met het nieuwe digitale stelsel.

Geluid
De huidige geluidregelgeving (Wet geluidhinder, hoofdstuk 11 van de Wet milieubeheer en de daarbij behorende uitvoeringsregelgeving) gaat op in het stelsel van de Omgevingswet.

Bodem
Via de Aanvullingswet bodem Omgevingswet en het Aanvullingsbesluit bodem Omgevingswet gaan de regels voor bodem onderdeel uit maken van de Omgevingswet. Het is de bedoeling dat de aanvullingswet en -besluit gelijktijdig met de Omgevingswet in werking treden.

Als bronhouder levert onze gemeente gegevens aan die nodig zijn voor de Basisregistratie Ondergrond (BRO). De BRO bevat onder andere gegevens over geologische en bodemkundige opbouw en is nog in ontwikkeling.

Klimaatadaptatie

Op regionaal niveau (Noordoost Brabant en Hart van Brabant) voeren we nog verschillende dialogen op het gebied van klimaatadaptatie. Partijen die daarbij aan tafel zitten zijn onder andere GGD, terreinbeherende organisaties, woningbouwcorporaties, ZLTO en nutsbedrijven. Doel is om te verkennen waar we op regionale schaal maatregelen of acties moeten ondernemen om de gevolgen van klimaatverandering op te kunnen vangen.

HOWABO

In 1995 is de A2 overstroomt en zijn maatregelen uitgevoerd om dat te voorkomen. Daarvoor is HoWaBo 1 (Hoog Water Den Bosch en omgeving) via een MER procedure doorlopen. Veel van de maatregelen zijn uitgevoerd en enkele zitten nog in het project GOL voor realisatie. Door klimaatverandering zien we dat de opgave ten opzichte van HoWaBo 1 sterk toegenomen is. Daarom is er een project HoWaBo 2 opgestart waarin deze opgave verder wordt uitgewerkt.

Warmtetransitie
In het Klimaatakkoord is opgenomen dat de gebouwde omgeving in Nederland in 2050 aardgasvrij is. Daarbij is als tussendoel gesteld dat in 2030 1,5 miljoen woningen of andere gebouwen aardgas vrij zijn. Voor de uitvoering is door het Rijk de regie neergelegd bij de gemeenten. Zij staan dus aan de lat voor deze grootschalige verbouwing van Nederland. Want, naast dat alle gebouwen een alternatieve warmtevoorziening moeten krijgen, moet ook de energiebehoefte van de gebouwen zoveel als mogelijk verminderd worden. Dat kan bijvoorbeeld door te isoleren.

Deze pagina is gebouwd op 09/23/2021 08:14:32 met de export van 09/23/2021 08:01:41