Programma Verkeer en vervoer
| Rekening 2020 | Begroting incl. wijzigingen 2021 | Begroting 2022 | Verschil |
---|---|---|---|---|
Financiën (* 1.000) | ||||
Lasten | 6.407 | 4.838 | 4.676 | |
Baten | 617 | 395 | 382 | |
Saldo | -5.790 | -4.443 | -4.294 | 149 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 301 | 124 | 126 | |
Onttrekkingen uit reserves | 1.965 | 9.897 | 1.600 | |
Per saldo mutaties reserves | 1.664 | 9.773 | 1.474 | |
Saldo inclusief mutaties reserves | -4.126 | 5.330 | -2.820 |
Toelichting begroting 2022 ten opzichte van begroting 2021 na wijziging:
Voornaamste verschillen:
Aan dit programma worden in 2022 meer interne uren toegerekend dan over 2021. Dit is te verklaren door een verschuiving van de personele inzet vanuit andere taakvelden. | -40.000 |
---|---|
In 2021 is sprake van twee budgetoverhevelingen uit de jaarrekening 2020. Deze zorgen voor een voordeel in 2022 ten opzichte van de bijgestelde begroting 2021. Het gaat om € 40.500 voor verkeersmaatregelen Duurzaam Veilig en € 125.000 voor budget GVVP. | 165.000 |
De kosten voor onkruidbestrijding op verharding zijn in 2021 verlaagd na een nieuwe aanbesteding. Dit effect was voor het jaar 2021 groter dan voor 2022 omdat het nieuwe contract later ingegaan is. Het contract was afgelopen per 31 december 2020 en het nieuwe is in gegaan op 1 april 2021. De veeg-borstel ronde die gedaan is in het 1e kwartaal was goedkoper dan 3 maanden op basis van het nieuwe contract. | -20.000 |
Ten opzichte van 2021 is in 2022 sprake van hogere kapitaallasten op dit programma. Dit is het gevolg van de beschikbaar gestelde kredieten voor het GOL en de mitigerende maatregelen waardoor rente toegerekend wordt. | -30.000 |
Het budget voor de kosten schoonmaakconvenant en zwerfafval is lager opgenomen. Hiertegenover staat op programma 8 (milieu en afval) een lagere bijdrage uit het afvalfonds. | 51.000 |
In 2021 is sprake van een budgetoverheveling uit de jaarrekening 2020 voor de schade aan de fietsbrug in Drunen. | 20.000 |
Overige verschillen | 3.000 |
Saldo verschil | 149.000 |
Toelichting op hoofdlijnen begroting 2022 ten opzichte van jaarrekening 2020:
Saldo begroting 2022 | -4.294 |
---|---|
Saldo jaarrekening 2020 | -5.790 |
Voordelig verschil | 1.496 |
Voornaamste verschillen:
Vanaf 2021 wordt voor onderhoud wegen gewerkt met een onderhoudsvoorziening met een jaarlijks gelijkblijvende storting hierin, ten laste van de exploitatie. De werkelijke kosten worden dan direct ten laste van de voorziening geboekt. Bij de jaarrekening 2020 is de wijziging in de administratie verwerkt en is het bedrag van de reserve wegen gestort in de voorziening onderhoud wegen. Deze systeem wijziging geeft het verschil met 2020. | 1.965.000 |
---|---|
Aan dit programma worden in 2022 minder kosten voor interne uren toegerekend dan daadwerkelijk over 2020. | 49.000 |
In 2022 is het structureel voor de GVVP maatregelen beschikbare bedrag opgenomen in de begroting. In 2020 zijn de werkelijke kosten voor GVVP lager geweest waardoor er nu een nadeel ontstaat. | -126.000 |
In 2022 is het structureel beschikbare bedrag voor onderhoud en vervanging van openbare verlichting opgenomen. Doordat de kosten over 2020 voor onderhoud en vervanging lager zijn geweest dan het structurele budget ontstaat nu een nadeel. | -182.000 |
De kapitaallasten (met name het rente deel) voor wegen zijn in 2022 ten opzichte van 2020 toegenomen als gevolg van beschikbaar gestelde kredieten voor mitigerende maatregelen en het GOL. | -53.000 |
In 2020 is schade uitkering ontvangen voor de fietsbrug in Drunen. Niet het gehele bedrag is benut waardoor er ten opzichte van 2022 een nadeel ontstaat. | -27.000 |
Voor onderhoud van civieltechnische kunstwerken is vanaf 2021 een hoger bedrag in de begroting opgenomen. | -48.000 |
In 2020 is sprake geweest van incidenteel minder kosten wegmarkeringen, asfaltonderzoek en bermenonderhoud ten opzichte van de structureel hiervoor beschikbare budgetten. | -62.000 |
Overige verschillen | -20.000 |
Saldo verschil | 1.496.000 |