Programma Duurzaamheid, Milieu en afval
| Rekening 2020 | Begroting incl. wijzigingen 2021 | Begroting 2022 | Verschil |
---|---|---|---|---|
Financiën (* 1.000) | ||||
Lasten | 8.588 | 10.481 | 9.804 | |
Baten | 9.140 | 9.897 | 9.082 | |
Saldo | 552 | -584 | -722 | -138 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 1.129 | 266 | 0 | |
Onttrekkingen uit reserves | 0 | 0 | 0 | |
Per saldo mutaties reserves | -1.129 | -266 | 0 | |
Saldo inclusief mutaties reserves | -577 | -850 | -722 |
Toelichting begroting 2022 ten opzichte van begroting 2021 na wijziging:
Voornaamste verschillen:
Riolering | |
---|---|
De rekenrente welke wordt berekend over de geactiveerde investeringen is gedaald van 1% naar 0,8%. Dit resulteert in lagere kapitaallasten ten opzichte van 2021. | 27.000 |
De kosten voor exploitatie, onderhoud en vervangingsinvesteringen met betrekking tot riolering worden opgenomen volgens het vastgestelde Waterplan. Dit fluctueert jaarlijks. De kosten voor calculatorische btw en de kosten voor het onderhoud en overige exploitatiekosten met betrekking tot riolering zijn in 2022 lager dan in 2021. | 168.000 |
De opbrengst rioolheffing is hoger door tariefstijging, inflatiecorrectie en areaaluitbreiding. | 441.000 |
Jaarlijks wordt het verschil tussen de kosten en opbrengsten met betrekking tot de kostendekkendheid van de opbrengst rioolheffing gedoteerd of ten laste gebracht van de voorziening riolering. | -667.000 |
Afval | |
Op basis van de geraamde kosten en de verwachtte opbrengsten voor 2022 en het uitgangspunt om volledige kostendekkendheid na te streven wordt voor zowel het vastrecht als de variabele tarieven afvalstoffenheffing voor 2022 verlaagd. Uitgangspunt is om te komen tot kostendekkende tarieven. Voorgesteld wordt de variabele tarieven (inworp ondergrondse container restafval, lediging PMD- en GFT minicontainers) en het vastrecht te verlagen. | -316.000 |
Milieubeheer | |
Door het rijk zijn er Klimaatmiddelen beschikbaar gesteld voor het opstellen van de eerste Transitievisie Warmte Heusden. In 2020 zijn daarvoor de voorbereidingen gestart. Het werkelijk opstellen van het stuk en dus ook de bijbehorende kosten zullen in 2021 worden gemaakt. Hiervoor is een budgetoverheveling voorgesteld. Deze kosten zijn voor 2022 niet geraamd. | 185.000 |
Overige verschillen | 24.000 |
Saldo verschil | -138.000 |
Toelichting op hoofdlijnen begroting 2022 ten opzichte van jaarrekening 2020:
Specificatie verschil:
Saldo begroting 2022 | -722 |
---|---|
Saldo jaarrekening 2020 | 552 |
Nadelig verschil | -1.274 |
Voornaamste verschillen:
Riolering | |
---|---|
In het Waterplan 2018-2022 is de benodigde personele capaciteit inzichtelijk gemaakt. Extra personele capaciteit is beschikbaar gesteld voor de onderdelen planvorming en maatregelen die passen bij de vastgestelde afkoppelambitie. Doordat er meer capaciteit beschikbaar is voor de taken op het vlak van riolering zijn er in 2022 meer uren toegerekend aan het taakveld riolering dan in 2020. | -103.000 |
Lagere kapitaallasten als gevolg van verlaging interne rekenrente. | 27.000 |
De opbrengst rioolheffing is hoger door tariefstijging, inflatiecorrectie en areaaluitbreiding. | 757.000 |
In 2020 is incidenteel een afkoopsom betaald aan het Waterschap inzake de dubbelfunctie van gemalen. Daarnaast zijn de kosten voor calculatorische btw en de kosten voor uitvoering conform het Waterplan in 2022 lager dan in 2020. | 148.000 |
Jaarlijks wordt het verschil tussen de kosten en opbrengsten met betrekking tot de kostendekkendheid van de opbrengst rioolheffing gedoteerd of ten laste gebracht van de voorziening riolering | -900.000 |
Het beschikbare budget voor subsidies op basis van het Waterplan is in 2020 niet geheel benut maar in 2022 wel voor het structurele bedrag ad € 60.000 opgenomen. | -36.000 |
Afval | |
De gerealiseerde opbrengst van de afvalstoffenheffing in 2020 bedroeg | -664.000 |
In 2021 heeft er nieuwe aanbesteding plaatsgevonden voor de verwerking van het GFT-afval. De verwerkingskosten voor GFT-afval zijn gestegen. Waar we in 2020 ca. € 41,50 per ton betaalden, bedraagt het tarief voor 2022 € 64,86 per ton. | -205.000 |
De eerste drie maanden van 2020 is er een hogere vergoeding ontvangen vanuit het afvalfonds. Een nieuwe deelnemersovereenkomst per 1 april 2020 heeft er toe geleid, dat de gemeente een lagere vergoeding voor de inzamelkosten ontvangt. | -168.000 |
Milieubeheer | |
De kosten voor de bestrijding van de eiken processie rups en de Japanse Duizendknoop zijn verplaatst van programma 8 naar programma 4. Hierdoor ontstaat een nadeel op programma 4 en een voordeel op programma 8. | 72.500 |
Bij de voorjaarsnota 2021 is besloten om de opdracht aan de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant uit te breiden met € 50.000 voor de vergunningverlening- toezicht en handhavingstaken bij de niet-basistaakbedrijven. Dit leidt tot een verschil met 2020. | -50.000 |
Het duurzaamheidsbudget is in 2020 niet volledig benut. Mede door de coronacrisis, zijn activiteiten en ontwikkelingen stil komen te liggen of hebben vertraging oplopen. Daardoor zijn de gerealiseerde uitgaven in 2020 lager dan de beschikbare middelen van 2022. Wat leidt tot een nadeel. | -55.000 |
Door langdurige uitval en ziekte zijn er in 2020 minder uren geschreven naar het product duurzaamheid (€ 70.000). Daarnaast heeft er een verschuiving plaatsgevonden naar het taakveld ruimtelijke ordening (€ 21.000) | -91.000 |
Overige verschillen | -6.500 |
Saldo verschil | -1.274.000 |